Merciless : Unbound

Känns dom att det är viktigt att vara ärlig, jag har på ett eller annat sätt gjort mig av med nästan alla dödsmetal-skivor under de senaste åren. Nu får jag äta upp mitt misstag genom att köpa dem igen och så sakteliga börjar jag komma upp i en ansenlig mängd död(s) i CD-stället igen. Detta är en av de återinköpta klassikerna, nu i re-mastrat utförande.



Merciless: Unbound 1994

Under mina sista gymnasieår runt 1994-1996 var det i princip bara döds/black-metal som gällde i mina öron. Helst svensk, lite melodisk sådan. Ett av favoritbanden blev Merciless, men bara på grund av denna skiva, de andra de gjort innan föll mig inte lika väl i smaken!

"Rogga" Pettersson (sång), Erik Wallin (gitarr), Fredrik Karlén (bas) och Peter "Flinta" Stjärnvind (trummor) har här tillsammans med ljudteknikern Dan Swanö fått till en riktig smocka till platta.

Inledningen är urbra med akustiska gitarrer, väldigt melodiösa, som sedan övergår till snabb svensk piskdöds som är titellåten "Unbound". Jag kan med lätthet säga att denna låt tillhör topp tre av svenska favorit-dödslåtar för mig, helt super! En annan favorit är "Feebleminded". En riktigt snabb låt med goa gitarrslingor och stencool refräng. Även "Nuclear Attack" tillhör guldkornen, den är också snabb som fasiken med riktigt fint instrumenthanterande av samtliga inblandade. På hela plattan tycker jag att "Rogga" skriker på riktigt bra med aggresiv röst och bra uttal så man faktiskt kan höra vad karln skriker ibland!

En annan av favoriterna är "Forbidden pleasure", inte riktigt lika snabb men med ett trevligt groove och textraden: "Sadistic bitch, from the skiy she fell!" har ju skrikits på åtskilliga ölkvällar innan man lämnade hemkommunen för typ 10 år sedan!

Även övriga låtar är bra, inte lika bra som mina ovan nämnda favoriter men helt okej ändå. En annan häftig grej är att det i vissa låtar används ko-klocka, kanonkul! Ljudet på skivan är så där lagom burkigt som den mesta 90-talsdödsen från Sverige är! Men det är i alla fall bättre nu i den här re-mastrade utgåvan.

Bästa låt: "Unbound".

Betyget blir högt, mycket för att det är en klassisker för mig,men den är riktigt bra än i dag: ZZZZ

" - If he dies, he dies." - Rocky IV , 1985

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0